Somotecin ensimmäiset 40 vuotta – opiksi ottamista ja itseensä uskomista
Syyskuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1983 tapahtui yhtä ja toista. Neuvostoliiton ilmavoimien hävittäjä ampui alas eteläkorealaisen matkustajakoneen sen eksyttyä maan ilmatilaan. Valmet sai kovaonnisen Finnvalcon kuvaputkikoneet vihdoin kaupaksi Intiaan, ja Suomen koko suunnistusmaajoukkue selvitti tiensä MM-karsinnoista varsinaiseen loppukilpailuun.
1.9.1983 kirjattiin myös Kuopion Työkonekeskus Oy:n toiminimi Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteriin. Harri Pakarisen ja Kari Hartikaisen perustama yritys aloitti virallisesti toimintansa.
Vankka työkokemus telakoilta oli tehnyt Harrista huipputaitavan korjaushitsaajan, joka hallitsi myös metalliruiskutuksen salat. Kuopion Työkonekeskus erikoistuikin työkalujen ja hitsauslisäaineiden myyntiin, ja kauppa kävi. Etenkin ruiskutuspuoli veti hyvin, ja asiakkuuksia saatiin aina maan johtavia lasitehtaita myöten.
Lisävoimia tarvittiin, ja pian Harri palkkasi vävypoikansa Olli Riihiluoman töihin. Pääasiallisena toimenkuvana oli alun perin seinien maalaaminen, mutta puhelias ja sosiaalinen Olli antoi työn ohessa muitakin näyttöjä – esimerkiksi vitsienkertomistaidoistaan. Eräänä hetkenä Kari Hartikainen totesi, että nuoressa klopissa taitaakin olla myyntimiehen ainesta.
Eikä ollut Hartikainen väärässä, sillä Ollin hypättyä kaupparatsun saappaisiin myynti lähti laukalle. Nälkä kasvoi, eikä aikaakaan, kun yrittäjät katsoivat talossa olevan osaamisen ansaitsevan lisää haasteita. Tehtiin päätös oman maahantuonnin aloittamisesta.
Työkaluliikkeestä maahantuojaksi
Päämiehiä ei yrityksellä toki siinä vaiheessa ollut, mutta toimeliaat herrat eivät antaneet moisen yksityiskohdan vaivata. Sitä paitsi asiahan oli savolaiseen tyyliin tekemistä vaille valmis: eikun myyntihousut jalkaan ja suunnaksi Saksan hitsausmessut. Sieltä jos mistä löytyisi yritykset ja tuotteet, jotka osaisivat arvostaa Kuopion Työkonekeskuksen kaltaista jälleenmyyjää.
Näin kävikin, mutta samalla ilmeni kuopiolaisesta näkövinkkelistä katsoen hämmentävä haaste. Yrityksen nimi ei näet millään tahtonut taipua keskieurooppalaisiin suupieliin, ei vaikka kuinka viänsi ja kiänsi. Siinä ei auttanut kuin keksiä uusi nimi.
Elettiin vuotta 1986 ja Somotec Oy näki päivänvalon. Parin päämiehen nimen alkukirjaimet ja tekniikka perään – siinä se oli, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Maahantuonnin käynnistyessä Ollin rooli yrityksessä kasvoi. Kului pari vuotta, ja Somotecin osakkaaksi ryhtyminen tuli ajankohtaiseksi. Säästöjä ei nuori mies vielä ollut onnistunut osakekauppaa varten kerryttämään, mutta löysi mies sentään sponsorin. Kummitätinsä lahjoittamilla rahoilla Olli Riihiluoma osti Kari Hartikaiselta 30 prosenttia Somotec Oy:stä.
Ensiaskeleet erityisosaajaksi
Uusien päämiesten myötä ajatus erikoistumisesta alkoi hiipimään Ollin mieliin. Miksi tarjota samaa kuin muut, jos pystyy tekemään itsestään jonkun osaamisalueen erikoisasiantuntijan – sen uskoisi kasvattavan yrityksen vetovoimaa ja tuovan mukavasti ytyä liiketoimintaan.
Ja kuinka ollakaan, vuonna 1993 oltiin jälleen Saksan messuilla. Suuren saksalaisen teollisuusyritys Peloxin edustaja kysyi Ollilta illallisella, mitä tämä haluaisi isona ryhtyä tekemään. Olli totesi ykskantaan, että jos se hitsaukseen liittyy, niin jotain sellaista, jota muut eivät Suomessa ole tehneet. Seuraavana aamuna Ollille esiteltiin Peloxin osastolla vallankumouksellinen pintakäsittelymenetelmä – ruostumattoman teräksen peittaus.
Peittaus on ollut tuosta hetkestä lähtien yksi Somotecin toiminnan keihäänkärjistä ja ratkaisulähtöisen tekemisen peruspilareista – ja Pelox yksi tärkeimmistä päämiehistä, jonka kanssa yhteistyö jatkuu tiiviinä ja vuorovaikutteisena. Matkan varrelle mahtuu monenlaisia tilanteita, tapahtumia ja äkillisiäkin käännöksiä eri suuntiin, mutta asiantuntijuuteen perustuva erikoisosaaminen on ollut yksi niistä lähtökohdista, joista Somotecissa ei sen koommin ole tingitty.
Vuonna 2006 Olli Riihiluoma osti itselleen Somotecin koko liiketoiminnan Harri Pakarisen jäädessä eläkkeelle. Tuotevalikoima supistui entisestään ja yritys alkoi toden teolla keskittymään niihin asioihin, jotka se parhaiten osaa. Markkinoiden epävarmuuden jatkuessa, pankkikriisin lyödessä päälle ja sitä seuranneen toipumisvaiheen pitkittyessä alan toimijat näyttivät menevän täysin vastakkaiseen suuntaan. Moni laajensi valikoimiaan ja hukkasi vähitellen koko toimintansa punaisen langan, mutta Somotec uskoi omaan tekemiseensä ja jatkoi erikoistumistaan.
Tänä päivänä erikoisasiantuntijuuden rooli korostuu vieläkin enemmän. Ongelmanratkaisu on noussut tekemisen keskiöön – ei oikaista siitä, missä on myynnillisesti helpoin kohta, vaan maltetaan hakea ratkaisu, joka tuo asiakkaalle parhaan hyödyn elinkaariajattelun näkökulmasta.
Uusi sukupolvi, katse tulevaisuuteen
Kalle Riihiluoma tuli Somoteciin vuonna 2014 ja Elli Riihiluoma vuonna 2020. Olli nakkasi lapsensa saman tien syvään päähän, tekemisen ytimeen – Kalle sähköhommiin ja Elli markkinointiin. Koulutusta ja sitä vastaavaa kokemusta oli jo hankittu, mutta vasta vuodet Somotecissa opettivat, mistä tässä liiketoiminnassa onkaan kysymys.
Uusi sukupolvi on tuonut Somoteciin myös kirkkaamman vision tulevaisuudesta. Erikoistuminen oli kasvattanut yritystä mukavasti jo kymmenisen vuotta, ja vuodesta 2016 alkaen laitettiin taas isompaa vaihdetta silmään. Strategia ja brändi uusittiin, ja kurssi käännettiin yhä selvemmin kohti palveluliiketoimintaa ja avaimet käteen -ratkaisuja. Haettiin aktiivisesti innovatiivisempia keinoja kasvattaa tuotteiden elinkaarta ja kulutuskestävyyttä. Yhtenä esimerkkinä tästä on Durmax – Somotecin itse kehittämä panssariteräs, jonka tasalaatuinen kovapinnoitematriisi nostaa kulutus- ja korroosionkeston aivan uudelle tasolle.
Suunta seuraavalle 40 vuodelle onkin selvä: jatketaan valitulla, menestyksen viitoittamalla tiellä kohti yhä selkeämpään erikoisosaamiseen perustuvaa palvelua. Ei tyydytä ajattelemaan asioita yksittäisen tuotteen tai edes tilanteen kautta, vaan haetaan paras mahdollinen kokonaisratkaisu koko elinkaaren tasolla. Ennen kaikkea Somotec on teollisuuden kumppani. Yhteistyö tuo molemmille osapuolille enemmän lisäarvoa: kun suunnittelu, tuote, asennus ja huolto katsotaan yhdessä kuntoon, tukevat ne toisiaan kaikkein tehokkaimmin. Palaset loksahtavat paikoilleen sujuvasti, kunnossapidon arki helpottuu, työn laatu paranee ja toiminnasta tulee kaikin puolin kannattavampaa. Seuraava suuri kehitysaskel otetaan lähivuosina, kun Somotec luopuu 30 vuotta vanhoista toimitiloistaan ja muuttaa uusiin. Samalla varastotoiminnot muuttuvat, ja muutenkin palvelua tehostetaan entisestään. Omien tuotteiden kunnossapitopalvelua on pohdittu ja kehitetty jo jonkin aikaa. Pian sekin näkee päivänvalon, ja Somotecin palveluliiketoiminta saa uuden ulottuvuuden yhä paremman asiakaskokemuksen ja elinkaariajattelun tueksi.
Mitä tästä opimme?
Vanhojen ikäpolvien eläköityessä tehtaista katoaa koko ajan enemmän hiljaista tietoa hitsauksesta ja siitä, miten se tehdään parhaalla mahdollisella tavalla kaikissa tilanteissa. Tietotaidon kartuttaminen ja sen jakaminen kunnossapidon parissa työskenteleville ihmisille on yksi parhaista tavoista varmistaa teollisuuden laitteiden elinkaaren jatkuminen – ja sen myötä edesauttaa koko Suomen kilpailukykyä ja hyvinvointia.
Kuljettu matka on opettanut paljon hitsauksesta, ruostumattoman teräksen peittauksesta, panssariteräksestä, juottamisesta ja ties mistä muusta. Samaan aikaan on opittu asioita omasta itsestä – niistä periaatteista, joihin on aina voitu turvautua, ja joiden varassa Somotecin kehitysaskeleita on uskallettu ottaa.
On ollut tärkeää voida luottaa omaan osaamiseen ja sen riittämiseen myös seuraavalla tasolla: ilman sitä ei oma maahantuonti tai palvelukonseptointi olisi koskaan saanut tuulta siipiensä alle. Se on tuonut myös rohkeutta uudistaa firmaa sisältä ja ulkoa, välillä rankallakin kädellä. Siitä on kummunnut myös määrätietoisuus hankkiutua alan edelläkävijäksi, ja määrätietoisuus pitää saavutetusta asemasta kiinni myös silloin, kun aitaa kaatuu ympärillä ja epävarmuus lyö päälle joka suunnasta.
Unohtaa ei voi myöskään savolaisesta sielunmaisemasta kiinnipitämistä. Se on asiantuntemuksen ohella valloittanut asiakkaat niin Suomessa kuin maailman turuilla ja toreilla. Siitä on omalla tavallaan tullut myös hitsausalan laadun ja palvelun synonyymi, ainakin jos eräillä messuilla kuultua alan ammattilaisten käymää keskustelua on uskominen.
”Ota sieltä Kuopiosta. Siellä on parhaat tuotteet ja osaaminen.”
#somotecintarina